درباره ما

مقدمه:
شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان یکی از شرکت های تابعه ی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، در طول عمر ۴۰ساله فعالیت خود، همواره به عنوان بازوی توانمند دولت در انجام وظایف حاکمیتی تهیه و تامین، خرید، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور، مطرح بوده و با بر خورداری از تجربیات وامکانات فراوان در این زمینه ها و بدنه کارشناسی قوی، یکی از برندهای شناخته شده و معتبرجمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی کالاهای اساسی به شمار می رود، به گونه ای که بسیاری از چالشها و بحران های مرتبط با کمبود کالاهای اساسی و پر مصرف کشور در طول سالیان گذشته، به سر پنجه تدبیر، توانمندی و اعتبار بین المللی این شرکت مرتفع گردیده است.
حضور مستمر و به هنگام در بازارهای جهانی و آشنایی کامل با قوانین و قواعد بازارها ، خوشنامی در ایفای تعهدات داخلی و خارجی، برخورداری از امکانات و سازو کارهای لازم جهت اجرای صحیح ماموریت ها و انجام تکالیف و وظایف محوله، رعایت کامل قوانین، مصوبات، آیین نامه هاو دستورالعملها، تکیه و تاکید بر اصل مشتری مداری و رعایت حقوق ذینفعان و ذیربطان، مدنظر قراردادن مصالح و منافع ملی در انجام امور، برنامه محوری و حرکت برمدار سیاستها و تصمیمات کارشناسانه و جمعی، حمایت از تولیدات داخلی و حفظ و حراست از منابع مالی و اقتصادی کشور و به تعبیر رساتر؛ انگیزه و اشتیاق وافر خدمت به ملت شریف و مملکت اسلامی و حفظ امنیت و جلب رضایت حد اکثری جامعه و بر خورداران از خدمات، ازجمله مولفه هایی است که چهره ی این شرکت را در عرصه های داخلی و بین المللی موجه ومشعشع ساخته است.
تاریخچه:
با استناد به ماده ۷ قانون تشکیل وزارت بازرگانی مصوب ۳۰ تیرماه ۱۳۵۳ ، شرکتی زیر عنوان
” شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی ” تشکیل و اساسنامه آن در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۵۴ به تصویب رسید.
فعالیت های شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی تا سال ۱۳۷۷ تحت همین نام ادامه داشت تا این که دراین سال و سالهای پایانی برنامه دوم و درطول برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور (۸۳- ۱۳۷۹ ) ۴ ادغام و انحلال، براساس مصوبات شورای عالی اداری و برنامه های توسعه کشور و با هدف تمرکز کامل امور بازرگانی دولتی در یک شرکت مادر تخصصی، به شرح ذیل به مرحله اجرا گذاشته شد:

ادغام اول: ادغام معاونت خدمات بازرگانی،از تشکیلات وزارت بازرگانی سابق،درشرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی و اصلاح نام آن به سازمان گسترش خدمات بازرگانی از خرداد ماه ۱۳۷۷٫

ادغام دوم: انحلال شرکت سهامی قند و شکر کشور و انتقال و واگذاری وظایف و ماموریتهای آن به سازمان گسترش خدمات بازرگانی از خرداد ماه ۱۳۷۷٫

ادغام سوم: ادغام شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران طبق مصوبه شماره ۵۶۱/۰۱۳ط مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۱ شورای عالی اداری، در سازمان گسترش خدمات بازرگانی و تغییر نام آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرداد ماه ۱۳۸۱٫

ادغام چهارم: انحلال سازمان غله کشور دراجرای بند۲ مصوبه شماره ۵۶۱/۰۱۳ط مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۱ شورای عالی اداری و انتقال و واگذاری وظایف و ماموریتهای آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران از اسفند ماه ۱۳۸۲ .
شرکت بازرگانی دولتی ایران از آنجا که علاوه بر سیاستگذاری در زمینه ی تنظیم بازار و خرید ، نگهداری و توزیع کالاهای اساسی، حساس و ضروری کشور، راهبری شرکت های تابعه ۱۴ گانه ی خود، به منظور اجرای این سیاستها و سایر تکالیف و سیاست های ابلاغی، را برعهده دارد، لذا تحت عنوان ” شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ” نامیده شده است.
اهداف:
اتخاذ سیاست های مناسب وکاربرد روش های صحیح درزمینه ی ارائه ی خدمات بازرگانی و ایجاد تاسیسات مربوط به کالاهای اساسی ، حساس و ضروری و بهسازی امکانات و خدمات موجود و گسترش آن درسطح کشور، به منظور بهبود امور مربوط به تامین و خرید، نگهداری، بسته بندی، پخش و توزیع و سایر موارد مرتبط با کالاهای اساسی و تشویق و راهنمایی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در موارد مذکور، ازجمله اهداف شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران است.

فعالیت ها:
نقش و جایگاه شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در انجام ماموریتهای بخش بازرگانی کشور شامل: تهیه و تامین کالاهای اساسی و استراتژیک از جمله: گندم، برنج، روغن خام و شکر خام ،ساماندهی خرید و ذخیره سازی انواع میوه و مرکبات و …، بهسازی امور مربوط به خرید، ذخیره سازی و نگهداری ٬ توزیع کالا ها و نظارت کامل بر اجرای این امور،از اهمیت ویژه ای برخوردار و بیانگر حضور فعال شرکت بازرگانی دولتی ایران در عرصه اقتصاد کشور می باشد.
عمده فعالیتهای اصلی شرکت بازرگانی دولتی ایران حول محور برنامه های اجرایی مصوب وبا هدف مشارکت کیفی در اجرای سیاستهای تنظیم بازار به شرح زیر می باشد:
الف- خریدتضمینی کالاهای اساسی تولید داخلی از جمله: گندم و برنج پرمحصول، به منظور حمایت از کشاورزان و تامین نیازهای مصرفی کشور.
ب- خرید، حمل، واردات و توزیع کالاهای اساسی، حساس و ضروری کشور از جمله: گندم، برنج، روغن خام، شکرخام، گوشت مرغ و گوشت قرمز و… در صورت عدم کفاف تولیدات داخلی، در شورای خرید شرکت و با استفاده از ابزارهای متداول مانند بازارهای نقدی ، بازارهای آتی و حق اختیار خرید و فروش، حسب تکالیف و مصوبات نهادهای قانونی.
ج- تامین وحفظ موجودی ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی و پرمصرف مردم ، حد اقل معادل مصرف ۳ ماهه کشور.
د- حمایت از ایجاد و احداث تاسیسات نگهداری و ذخیره سازی کالاهای اساسی شامل: افزایش ظرفیت سیلو ها، انبارها، سردخانه ها و مخازن، توسط بخش خصوصی.
ه- حمل و توزیع شهری، بین شهری و روستایی کالاهای مورد عمل توسط شرکتهای تابعه، به گونه ای که این کالاها با شرایط مناسب در اقصی نقاط کشور توزیع شوند.
و- تنظیم بازار داخلی کالاهای اساسی ازطریق عرضه و فروش کالاهای ملکی و در اختیار، در بورس کالای کشاورزی ایران.
ز- اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی تولید و مصرف گندم، آرد و نان، از طریق انجام و اجرای طرح ها و برنامه های مختلف شامل: حمایت و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی در زمینه احداث و گسترش کارخانجات تولید نان به روش صنعتی، اجرای طرح مهارت آموزی نانوایان، اعطای تسهیلات بهسازی و نو سازی به واحدهای نانوایی، مشارکت در ساخت و تولید برنامه های فرهنگی، اجرای طرح رتبه بندی کارخانجات آردسازی، اجرای طرح درجه بندی نانوایی ها بر اساس اصول کیفی و بهداشتی تولیدو……
ح- سازماندهی و آماده سازی سهام دولتی شرکت های زیرمجموعه قابل واگذاری، در راستای گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.

دیدگاهتان را بنویسید

سایت رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی

سایتهای مهم

rohani2_6748

banner_9387

bazresi

پیشنهاد و انتقاد و ارتباط با مدیر

email

سامانه ها

سامانه خرید دانه روغنی

سامانه خرید دانه روغنی

فروش گندم در بورس

فروش گندم در بورس

سامانه جامع فنی مهندسی

سامانه جامع فنی مهندسی

سامانه جامع فناوری اطلاعات

سامانه جامع فناوری اطلاعات

 

بازدید سایت

کیفیت نان در استان کرمان چگونه است؟

صفحه اصلي|درباره ما|اخبار و رسانه ها|ارتباط با ما|نقشه سایت|گالری